donderdag 21 februari 2013

Winterakoniet (Eranthis)

Winterakonieten behoren samen met de sneeuwklokjes tot de vroegbloeiende bloembollen. Vanaf eind januari komen hun vrolijke gele, op boterbloem lijkende bloemetjes te voorschijn. De stengelbladeren vormen een grappig kraagje onder de bloem, waardoor het geel nog mooier uitkomt. Eranthis kan zich door zaad en via hun onregelmatige knolletjes sterk uitbreiden. Eranthis slaat het beste aan door ze met groen blad, na de bloei, te verplanten. Dat gaat beter dan het planten van de droge knolletjes. Winterakonieten kunnen uitstekend groeien onder heesters of bomen. Een leuk bloembolletje dat het voorjaar aankondigt!




2 opmerkingen:

  1. Ik vind ze zo leuk, die winteraconietjes. Ze komen hier op de wat zurige grond helaas nooit terug. Ik heb de moed al opgegeven ze te planten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat u geen reactie krijgt op uw opmerking om ze toch aan de praat te houden. Voor zover ik weet hebben 'alle' bollen en knollen kalk nodig. Op zure grond 2x per jaar een beetje kalkkorrel met magnesium toevoegen. Ik woon op gortdroge zandgrond, maar met natuurlijk strooisel, af en toe wat kalk en vooral ook wat gedroogde koemest in het voorjaar heb ik nu na jaren toch eindelijk zaailingen die boven komen. Bovendien plant ik nooit alle bollen van een nieuw soort op dezelfde plek, maar kies drie verschillende bodem- en lichtomstandigheden uit om te zien welke voldoet. Plantjes willen soms inderdaad heel erg moeilijk groeien op die plaats die wij voor ze bedenken.
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen